fasebook

Share |

Torstai 12.3.2015 klo 17:05 - Hannu Seppä

Longyearby 10.3.2015

Kahden "raavaan" miehen yölliset henkäykset seitsemän neliön huoneessa täyttivät unesta heräävien matkalaisten maailman. Aamun ensitoimiin kuului ikkunan avaaminen, miinus kahdeksanasteiseen, arktiseen maailmaan. Yön ummehtunut ilma vaihtui nopeasti uutta elämää henkiväksi olomuodoksi, joka tunkeutui peitonalla värjöitteleviin, vielä unenrippeitä muisteleviin soluihin.
Parakkihotellin aamiainen ei juurikaan poikennut tavanomaisista hotelliaamiaisista, mikä sinänsä oli pettymys. Jotain paikalllisia erikoisuuksia olisin voinut toivoa, mutta aamiaisen tarkoitus tuli kaikesta huolimatta täyettyä.
Uuden päivän kohtaaminen, vailla tietoista suuntaa tai suunnitelmaa, aloitettiin keskustaan suunnatuilla askelila. Toivoa ja täyttymättömiä unelmia täynnä marssimme vitsejä heitellen kohti turisti-infoa, josta hankimme tiedot tulevien päivien seikkailuille.
Kuten ensikosketus maan hintatasoon antoi odottaa, niin tässäkään tapauksessa ei tarvinnut pettymyksen tunteissa uiskennella, retkien hinnat olivat kyykyttäviä. Otimme infolehtisen ja kaupunkikartan mukaan ja lähdimme kyselemään moottorikelkkojen vuokrauksen perään. Kapungin alueelta ei saa lähteä ilman kivääriä, mutta lakiin sitä ei ole kirjoitettu. Suositus kuitenkin on, ettei ilman turvaa lähdetä vuoristoon, joten pyörien tai moottorikelkoojen vuokraus ei onnistu ilman järjestettyä opastusta. Olemmehan kaksi härmänmaasta kotoisin olevaa "minähän en apua tarvitse" miestä, joten painuimme autovuokraamoon, josta saimme allemme nelivetotoyota liteace lava-auton. Tiedä häntä, oliko vuokraaminen aivan välttämätöntä, sillä tiestöä täällä on tasan 45kilometriä, mutta tulihan vuokrattua. Pitkälle ei autolla pääse, mutta mukavaa oli.

Koska meillä vielä oli ajatuksena päästä skidooilla ajelemaan ilman opasta, menimme kaupungintalolle tiedustelemaan aseenkatnolupaa. Eihän se niin yksinkertaista ollutkaan, mitä olimme aiemmin itsellemme antaneet ymmärtää. Pitää olla suomen poliisilta puhtaat paperit osoittamaan nuhteettomuutemme, kunnes paikallinen viranomainen voi myöntää luvan, jolla saa vuokrattua kiväärin kaupungista poistumiseen. Paikallinen laki ei kiellä maastoon lähtemästä, mutta yleinen käytäntö on, ettei ilman asetta kuljeta maastossa. Pidimme aluksi jääkarhujen paljoutta lähinnä turistien pelotteluna ja opastuksien markkinointikikkana, mutta factoja kuullessamme, olemme saaneet totuudellisemmat käsitykset jääkarhujen paljoudesta. Valitettavasti niihin törmääminen lienee kaupungin ympäristössä epätodennäköistä. Ainakin tähän aikaan vuodesta.
Jäimme siis ilman lupaa kantaa asetta, eikä meille vuokrata skidooja ilman opasta, joten tallustelimme, tai siis tässä tapauksessa ajoimme lähelle turisti-infoa kyselemään vuoripatikointiretkistä. Samaiselle illalle löytyi kolmen tunnin kiipeäminen läheiselle vuorelle, joten löimme kaupat lukkoon. Samalla teimme kaupat huomisesta patikoinnista seuraavalle vuorelle.

Kello seitsemän illalla tuli opas hakemaan meidät hotellillta. Saimme oppaan lisäksi mukaan englantilaisen miehen sekä japanilaisen naisen. Varusteiksi kiipeämiseen opas jakoi jokaiselle jalkoihin jääpiikkiketjut, käsiin kävelysauvat sekä päähän otsalamput.
Vuoren seinämä oli jäinen ja luminen, eikä ilman jääketjujen apua olisi kiipeämisestä tullut juurikaan mitään. Otsalapmut olivat hieman liioitellut, sillä vaikka aurinko oli jo aikaa sitten painunut mailleen, lumen hohteessa näki vallan mainiosti kulkea.
Japanilaisnaisen kapuaminen oli vaivalloista, mutta sinnikäs nainen pääsi kuin pääsikin huipulle hyvissä ruumiin voimissa. Huipulta avautui mahtava, yöllinen näkymä valaistuun kaupunkiin, joka hehkui noin neljäsataametriä alapuolellamme. Huipulle rakennetun kivipaasin juurella oppaamme kaivoi kantamuksistaan kuumaa kahvia, teetä ja mustaa viinimarja mehua. Kyytipojaksi hän oli satsannut keksipaketiin, joten vienon tuulen puhaltaessa nautimme vuorenvalloituskahvit hyvässä seurassa mukavia jutellen.